Oude Markt 15 Enschede
Nederlandse synopsis
“BUTTERFLY VISION”
Na twee maanden als krijgsgevangene keert de Oekraïense militair Lilia terug naar haar man en familie. Maar het lukt haar niet aan haar trauma te ontsnappen, en bovendien blijkt ze zwanger van een van haar bewakers. Toch weigert Lilia een slachtoffer te zijn. Rauw drama, indrukwekkend geacteerd.
De Oekraïense Lilia – bijnaam ‘Vlinder’ – komt vrij na twee maanden als krijgsgevangene van in de regio Donbas. Haar bejubelde vrijlating wordt live op tv uitgezonden en ze wordt een nationale held, maar als snel daalt de realiteit in. Haar overbezorgde moeder heeft geen idee hoe ze haar moet ondersteunen, en haar man Tokha lukt het niet om een nieuwe band op te bouwen.
Als blijkt dat Lilia zwanger is nadat ze in gevangenschap is verkracht, trekt ze zich ogenschijnlijk helemaal terug in zichzelf. Ondertussen raakt Tokha steeds sterker betrokken bij een extreemrechtse knokploeg die Roma-kampen aanvalt. Maar ook al lijkt Lilia stoïcijns en gedeprimeerd, ze is vastbesloten zichzelf te bevrijden. Vertoond in de officiële selectie in Cannes 2022. Met een zeer indrukwekkende rol van Rita Burkovska, die Lilia’s geestelijke nood én haar volharding uitbeeldt met een ingehouden angst en kwetsbaarheid.
NOTE:
Gezien het onderwerp en de actualiteit kunnen kijkers de film verontrustend vinden, maar het is ook een onverwacht hoopvol drama, een mooi eerste speelfilmdebuut voor Maksym Nakonechnyi die eigenlijk getraind is in tv en korte films. Hoewel de film al in 2021 in postproductie was, ruim voordat het Russische leger binnenviel, en Lilya’s ontvoerders duidelijk worden beschreven als separatisten en niet als Russen, voelt de film alsnog relevant gezien de mate waarin de oorlog is geëscaleerd en de verschrikkingen die door Russische soldaten zijn uitgevoerd. Bovendien is het gruwelijke toenemende gebruik van seksueel geweld tegen gevangenen een onderwerp dat dringend moet worden besproken ter wille van de slachtoffers.
Bovendien; sinds het begin van de grootschalige invasie, heeft de wereld zijn aandacht op Oekraïne gericht maar de film laat zien wat de soldaten in Oekraïne al aan het doen en verdedigen waren voordat internationaal werd erkend dat er een oorlog gaande was. De film onderzoekt de gebeurtenissen die hebben geleid tot de huidige oorlog – gezien door de ogen van iemand die oorlogswreedheden heeft overleefd en die het als haar plicht zag om te vechten om haar land te beschermen. Het vrouwelijke perspectief over oorlog is hierin heel inclusief vanwege het paradoxale: kwetsbaar en veerkrachtig.