BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//141.138.168.120//NONSGML kigkonsult.se iCalcreator 2.26.9// CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH X-WR-CALNAME:Enschede voor Vrede X-WR-CALDESC:Onderdeel van stichting VEDAN X-FROM-URL:https://www.enschedevoorvrede.nl X-WR-TIMEZONE:Europe/Amsterdam BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Amsterdam X-LIC-LOCATION:Europe/Amsterdam BEGIN:STANDARD DTSTART:20231029T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 RDATE:20241027T030000 TZNAME:CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20240331T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 RDATE:20250330T020000 TZNAME:CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:ai1ec-3394@www.enschedevoorvrede.nl DTSTAMP:20240329T120304Z CATEGORIES: CONTACT: DESCRIPTION:Nederlandse synopsis\n“BUTTERFLY VISION”\nNa twee maanden als k rijgsgevangene keert de Oekraïense militair Lilia terug naar haar man en familie. Maar het lukt haar niet aan haar trauma te ontsnappen\, en bovend ien blijkt ze zwanger van een van haar bewakers. Toch weigert Lilia een sl achtoffer te zijn. Rauw drama\, indrukwekkend geacteerd.\nDe Oekraïense L ilia – bijnaam ‘Vlinder’ – komt vrij na twee maanden als krijgsgevangene v an in de regio Donbas. Haar bejubelde vrijlating wordt live op tv uitgezon den en ze wordt een nationale held\, maar als snel daalt de realiteit in. Haar overbezorgde moeder heeft geen idee hoe ze haar moet ondersteunen\, e n haar man Tokha lukt het niet om een nieuwe band op te bouwen.\nAls blijk t dat Lilia zwanger is nadat ze in gevangenschap is verkracht\, trekt ze z ich ogenschijnlijk helemaal terug in zichzelf. Ondertussen raakt Tokha ste eds sterker betrokken bij een extreemrechtse knokploeg die Roma-kampen aan valt. Maar ook al lijkt Lilia stoïcijns en gedeprimeerd\, ze is vastbeslo ten zichzelf te bevrijden. Vertoond in de officiële selectie in Cannes 20 22. Met een zeer indrukwekkende rol van Rita Burkovska\, die Lilia’s geest elijke nood én haar volharding uitbeeldt met een ingehouden angst en kwet sbaarheid.\nNOTE:\nGezien het onderwerp en de actualiteit kunnen kijkers d e film verontrustend vinden\, maar het is ook een onverwacht hoopvol drama \, een mooi eerste speelfilmdebuut voor Maksym Nakonechnyi die eigenlijk g etraind is in tv en korte films. Hoewel de film al in 2021 in postproducti e was\, ruim voordat het Russische leger binnenviel\, en Lilya’s ontvoerde rs duidelijk worden beschreven als separatisten en niet als Russen\, voelt de film alsnog relevant gezien de mate waarin de oorlog is geëscaleerd e n de verschrikkingen die door Russische soldaten zijn uitgevoerd. Bovendie n is het gruwelijke toenemende gebruik van seksueel geweld tegen gevangene n een onderwerp dat dringend moet worden besproken ter wille van de slacht offers.\nBovendien\; sinds het begin van de grootschalige invasie\, heeft de wereld zijn aandacht op Oekraïne gericht maar de film laat zien wat de soldaten in Oekraïne al aan het doen en verdedigen waren voordat interna tionaal werd erkend dat er een oorlog gaande was. De film onderzoekt de ge beurtenissen die hebben geleid tot de huidige oorlog – gezien door de ogen van iemand die oorlogswreedheden heeft overleefd en die het als haar plic ht zag om te vechten om haar land te beschermen. Het vrouwelijke perspecti ef over oorlog is hierin heel inclusief vanwege het paradoxale: kwetsbaar en veerkrachtig.\n \n \n DTSTART;TZID=Europe/Amsterdam:20230220T193000 DTEND;TZID=Europe/Amsterdam:20230220T220000 LOCATION:Cocordia @ Oude Markt 15 Enschede SEQUENCE:0 SUMMARY:Movies that Matter on Tour “Butterfly Vision” URL:https://www.enschedevoorvrede.nl/activiteit/movies-that-matter-on-tour- butterfly-vision/ X-COST-TYPE:free X-WP-IMAGES-URL:thumbnail\;https://www.enschedevoorvrede.nl/wp-content/uplo ads/2022/10/Movies-that-Matter-febr.-23-300x187.jpg\;300\;187\,medium\;htt ps://www.enschedevoorvrede.nl/wp-content/uploads/2022/10/Movies-that-Matte r-febr.-23-300x187.jpg\;300\;187\,large\;https://www.enschedevoorvrede.nl/ wp-content/uploads/2022/10/Movies-that-Matter-febr.-23-300x187.jpg\;300\;1 87\,full\;https://www.enschedevoorvrede.nl/wp-content/uploads/2022/10/Movi es-that-Matter-febr.-23-300x187.jpg\;300\;187 X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:\\n\\n
\\nNeder landse synopsis
\nNa twee maanden als krijgsgevangene keert de Oekraïense militair Li lia terug naar haar man en familie. Maar het lukt haar niet aan haar traum a te ontsnappen\, en bovendien blijkt ze zwanger van een van haar bewakers . Toch weigert Lilia een slachtoffer te zijn. Rauw drama\, indrukwekkend g eacteerd.
\nDe Oekraïense Lilia – bijnaam ‘Vlinder’ – komt vrij na twee maanden als krijgsgevangene van in de regio Donbas. Haar bejubelde vr ijlating wordt live op tv uitgezonden en ze wordt een nationale held\, maa r als snel daalt de realiteit in. Haar overbezorgde moeder heeft geen idee hoe ze haar moet ondersteunen\, en haar man Tokha lukt het niet om een ni euwe band op te bouwen.
\nAls blijkt dat Lilia zwanger is nadat ze i n gevangenschap is verkracht\, trekt ze zich ogenschijnlijk helemaal terug in zichzelf. Ondertussen raakt Tokha steeds sterker betrokken bij een ext reemrechtse knokploeg die Roma-kampen aanvalt. Maar ook al lijkt Lilia sto ïcijns en gedeprimeerd\, ze is vastbesloten zichzelf te bevrijden. Vertoo nd in de officiële selectie in Cannes 2022. Met een zeer indrukwekkende r ol van Rita Burkovska\, die Lilia’s geestelijke nood én haar volharding u itbeeldt met een ingehouden angst en kwetsbaarheid.
\nNOTE:
\nGezien het onderwerp en de actualiteit kunnen kijkers de film verontrusten d vinden\, maar het is ook een onverwacht hoopvol drama\, een mooi eerste speelfilmdebuut voor Maksym Nakonechnyi die eigenlijk getraind is in tv en korte films. Hoewel de film al in 2021 in postproductie was\, ruim voorda t het Russische leger binnenviel\, en Lilya’s ontvoerders duidelijk worden beschreven als separatisten en niet als Russen\, voelt de film alsnog rel evant gezien de mate waarin de oorlog is geëscaleerd en de verschrikkinge n die door Russische soldaten zijn uitgevoerd. Bovendien is het gruwelijke toenemende gebruik van seksueel geweld tegen gevangenen een onderwerp dat dringend moet worden besproken ter wille van de slachtoffers.
\nBov endien\; sinds het begin van de grootschalige invasie\, heeft de wereld zi jn aandacht op Oekraïne gericht maar de film laat zien wat de soldaten in Oekraïne al aan het doen en verdedigen waren voordat internationaal werd erkend dat er een oorlog gaande was. De film onderzoekt de gebeurtenissen die hebben geleid tot de huidige oorlog – gezien door de ogen van iemand die oorlogswreedheden heeft overleefd en die het als haar plicht zag om te vechten om haar land te beschermen. Het vrouwelijke perspectief over oorl og is hierin heel inclusief vanwege het paradoxale: kwetsbaar en veerkrach tig.
\n\n
\n
\n END:VEVENT END:VCALENDAR